Blick in die Baumkronen eines Waldes
Blick in die Baumkronen eines Waldes

Reciclare și colectare la Škoda

În calitate de jucător major pe piață, activ în întreaga lume, Škoda poartă o mare responsabilitate socială, iar protecția mediului este unul dintre domeniile centrale, una dintre cele mai importante sarcini din cadrul acestei responsabilități. Este o provocare asumată de către Škoda.

Mașinile prietenoase cu mediul se nasc din tehnologii și procese prietenoase cu mediul, care la Škoda sunt implementate cu consecvență și dezvoltate continuu, permanent. Colaborează cu noi - în avantajul tău. Și în avantajul mediului.

Construcția adecvată pentru valorificare a autovehiculelor și componentelor acestora

Deja din 1989, Škoda efectuează studii detaliate de dezasamblare pentru fiecare model nou de autovehicul. Cunoștințele astfel obținute sunt integrate permanent în proiectele de autovehicule noi, pentru a îmbunătăți caracteristicile de reciclare și dezasamblare ale autovehiculelor.

Măsuri în proiectarea autovehiculelor

Deja din faza de proiectare a noului tău model Škoda, se acordă atenție posibilității de reciclare ecologică a autovehiculului, la finalul duratei sale de viață.

Mai multe detalii

Eliminarea autovehiculelor la sfârșitul duratei de viață

Puncte de colectare pentru autovehicule scoase din uz

Toți partenerii de service Škoda austrieci îți preiau gratuit vechiul model Škoda, în măsura în care autovehiculul este complet și nu lipsesc componente esențiale precum motorul, catalizatorul sau caroseria sau în autovehiculul scos din uz nu există deșeuri. Škoda dispune de o rețea vastă de puncte de colectare prin intermediul atelierelor Škoda.

Procesul de reciclare

1. Returnarea

Condiții

Indiferent când a fost înmatriculată prima dată Škoda ta - începând cu 1 ianuarie 2007 o poți returna gratuit la centrele autorizate de colectare. Pentru colectarea gratuită sunt în vigoare următoarele condiții legale:

  • Mașina ta Škoda a fost înmatriculată în UE cu cel puțin o lună înainte de scoaterea din uz.
  • Mașina ta Škoda este completă, adică include componentele esențiale (incl. motor, cutie de viteze, unități de comandă și toate celelalte piese).
  • În mașina ta Škoda nu există deșeuri sau piese care nu țin de autovehicul.
  • Predai mașina Škoda împreună cu cartea de identitate originală sau un document de înmatriculare echivalent din UE. Primești un document de casare, care se prezintă la biroul de înmatriculări pentru radierea autovehiculului (scoatere finală din uz).

2. Pregătirea

Apoi, autovehiculul tău scos din uz este pregătit pentru reciclare. Componentele sau lichidele extrase sunt colectate separat și pot fi reutilizate, reciclate sau revalorificate.

  • Bateria este demontată.
  • Airbagurile și dispozitivele de tensionare a centurilor de siguranță sunt neutralizate.
  • Toate lichidele de lucru sunt extrase (combustibilul, uleiul de motor, uleiul de transmisie și uleiul din amortizoare, lichidul de frână, lichidul de răcire, agentul frigorific din instalația de climatizare).

1. Returnarea

Condiții

Indiferent când a fost înmatriculată prima dată Škoda ta - începând cu 1 ianuarie 2007 o poți returna gratuit la centrele autorizate de colectare. Pentru colectarea gratuită sunt în vigoare următoarele condiții legale:

  • Mașina ta Škoda a fost înmatriculată în UE cu cel puțin o lună înainte de scoaterea din uz.
  • Mașina ta Škoda este completă, adică include componentele esențiale (incl. motor, cutie de viteze, unități de comandă și toate celelalte piese).
  • În mașina ta Škoda nu există deșeuri sau piese care nu țin de autovehicul.
  • Predai mașina Škoda împreună cu cartea de identitate originală sau un document de înmatriculare echivalent din UE. Primești un document de casare, care se prezintă la biroul de înmatriculări pentru radierea autovehiculului (scoatere finală din uz).

2. Pregătirea

Apoi, autovehiculul tău scos din uz este pregătit pentru reciclare. Componentele sau lichidele extrase sunt colectate separat și pot fi reutilizate, reciclate sau revalorificate.

  • Bateria este demontată.
  • Airbagurile și dispozitivele de tensionare a centurilor de siguranță sunt neutralizate.
  • Toate lichidele de lucru sunt extrase (combustibilul, uleiul de motor, uleiul de transmisie și uleiul din amortizoare, lichidul de frână, lichidul de răcire, agentul frigorific din instalația de climatizare).
Škoda Altautoverwertung-Grafik zu Demontage eines Autos

3. Demontarea

După demontarea anumitor componente, acestea pot fi reintroduse imediat în circuitele de reciclare și revalorificare. Autovehiculul este compactat în presa pentru autovehicule și este pregătit astfel pentru tocător.

  • Catalizatoarele sunt demontate, pentru recuperarea metalelor prețioase conținute de acestea, precum platina, paladiul și rodiul.
  • Roțile și anvelopele sunt demontate.
  • Componentele și agregatele sunt demontate, pentru a fi utilizate ca piese de schimb second hand.
  • Demontarea pieselor din plastic pentru reciclarea materialelor depinde de condițiile economice și de cererea existentă pe piață pentru materiale reciclate.

4. Tocătorul

Restul caroseriei pregătit anterior este dezmembrat în tocător în bucăți de dimensiunea unui pumn și apoi separat în mai multe grupuri de materiale, printr-un sistem de sortare pe mai multe niveluri:

  • Sortare sub flux de aer
  • Separare magnetică
  • Cu curenți turbionari

Deșeurile metalice reciclabile reprezintă 75% din întregul autovehicul:

  • Materialele feroase și oțelul servesc drept materie primă pentru oțelul de înaltă calitate.
  • Metalele neferoase ca de ex. cuprul, aluminiul, zincul sunt separate din fracțiunea grea de deșeuri tocate și tratate suplimentar.
  • Deșeurile tocate de fracțiune ușoară conțin, printre altele, scaunele autovehiculului tău scos din uz.

5. Tehnologia post-tocare

Reziduurile de la tocare (deșeuri tocate de fracțiune ușoară și părțile nemetalice din deșeurile tocate de fracțiune grea) mai conțin materiale organice valoroase. În cadrul proceselor post-tocare, ca de ex. procesul Volkswagen-SiCon, reziduurile sunt mărunțite și mai mult și separate unele de altele, putând fi astfel reciclate:

  • Granulatul de tocătură procesat din plastice dure poate fi utilizat în producția de oțel ca înlocuitor pentru lubrifiantul greu sau praful de cărbune.
  • Puful de tocătură ce conține textile și spumă de scaune poate înlocui praful de cărbune de calitate ca agent de deshidratare pentru sedimentul din apele reziduale.
  • Nisipul de tocătură format din sticlă, rugină și resturi de vopsea poate fi utilizat ca material de construcții, după o procesare ulterioară.

4. Tocătorul

Restul caroseriei pregătit anterior este dezmembrat în tocător în bucăți de dimensiunea unui pumn și apoi separat în mai multe grupuri de materiale, printr-un sistem de sortare pe mai multe niveluri:

  • Sortare sub flux de aer
  • Separare magnetică
  • Cu curenți turbionari

Deșeurile metalice reciclabile reprezintă 75% din întregul autovehicul:

  • Materialele feroase și oțelul servesc drept materie primă pentru oțelul de înaltă calitate.
  • Metalele neferoase ca de ex. cuprul, aluminiul, zincul sunt separate din fracțiunea grea de deșeuri tocate și tratate suplimentar.
  • Deșeurile tocate de fracțiune ușoară conțin, printre altele, scaunele autovehiculului tău scos din uz.

5. Tehnologia post-tocare

Reziduurile de la tocare (deșeuri tocate de fracțiune ușoară și părțile nemetalice din deșeurile tocate de fracțiune grea) mai conțin materiale organice valoroase. În cadrul proceselor post-tocare, ca de ex. procesul Volkswagen-SiCon, reziduurile sunt mărunțite și mai mult și separate unele de altele, putând fi astfel reciclate:

  • Granulatul de tocătură procesat din plastice dure poate fi utilizat în producția de oțel ca înlocuitor pentru lubrifiantul greu sau praful de cărbune.
  • Puful de tocătură ce conține textile și spumă de scaune poate înlocui praful de cărbune de calitate ca agent de deshidratare pentru sedimentul din apele reziduale.
  • Nisipul de tocătură format din sticlă, rugină și resturi de vopsea poate fi utilizat ca material de construcții, după o procesare ulterioară.

Colectare și reciclare

Škoda Altautoverwertung-Grafik einer Batterie

Bateriile

Autovehiculele sau piesele originale pot conține baterii. Este vorba de ex. de mici baterii din cheia autovehiculului, de bateria de pornire a autovehiculului sau de bateria de tracțiune de înaltă tensiune - așadar de bateria ta de propulsie în cazul unui autovehicul electric.

Partenerul tău Škoda este obligat să colecteze gratuit aceste baterii vechi.

Mai multe informații despre colectarea bateriilor

Deșeuri electrice și electronice

Partenerul tău Škoda este obligat să colecteze gratuit deșeuri electrice și electronice, în cazul în care consumatorul achiziționează un aparat nou de același tip.

Mai multe informații despre obligativitatea colectării gratuite

Škoda Altautoverwertung-Grafik Elektrogeräte

Reutilizarea și revalorificarea componentelor

Prin intermediul centrului de comercializare piese Porsche din Wals-Siezenheim, în anul 2023 au fost colectate pentru reprocesare peste 1.240 de tone de materiale provenite de la toate mărcile concernului.

Pentru închiderea circuitelor de materiale, concernul Porsche a colectat în 2023

  • 515 de tone de deșeuri de panouri de sticlă laminată
  • 214 tone de deșeuri provenind din bare de protecție de plastic
  • 230 de tone de lichid de frână uzat
  • 281 de tone de baterii uzate (baterii de pornire)

pentru reutilizarea materialelor.